Wednesday 21 November 2012

Week 11- Evaluation and Documentation


Assalamualaikum
 
Minggu ini, Ustaz  Juhazreen  membincangkan tajuk " Penilaian dan Pendokumentasian"
 
Apakah yang dimaksudkan dengan PENILAIAN
 
1. Penilaian sesebuah projek Courseware  memerlukan penelitian kepada 5 perkara  iaiatu:
 
               i. Idea dan konsep
 
               ii. Design /Reka bantuk
 
               iii. Prototaip Courseware
 
              iv. Implimentation/Pelaksanaan
 
               v. Produk yang dihasilkan
 
2. Berkait rapat dengan matlamat / goal
 
3. Keperluan c/w -Mengapa kita memerlukan multimedia cw tersebut?
 
4. Kebolehfungsian dan Efektif
  
    i. Memastikan c/w yang dibina berjalan lancar , tiada masalah  dan efektif
 
5. Diterima/ mesra Pengguna
    i. Apakah  ia memberi kesan yang positif kepada pengguna
   ii. Apakah cadangan / kehendak pengguna
 
6. Masalah Identiti
    i. Kepada seseorang pengguna
    ii. Kepada sesuatu tugasan
 
7.Meningkatkan  pembangunan nilai kehidupan
 
8. Boleh digunakan oleh semua peringkat
 
 
 
ARAS PENILAIAN
 
1. Penilaian Formatif
2. Penilaian Sumatif
 
TEKNIK PENILAIAN
 
1. Formal
2. Tidak Formal
 
PERALATAN PENIALIAN
 
1. Penyeliaan dan Interview ( Struktur dan Tidak Berstruktur?
 
2. Kajian survey , Fokus Kumpulan , Analaysis , Reports, dan Dialog dengan pengguna
 
3. Borang, Senarai Semak dan Rubrik
 
 
PROSES PENIALAIAN
 
Terdapat 3 jenis penilaian iaiatu:
1. Pertemuan berseorangan one to one
2. Penialaian kumpulan kecil
3. Ujian lapangan
 
 
 
 
 
 
 










 















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































No comments:

Post a Comment